KUNDEN HAR ALLTID RÄTT

Det där är en fras som förföljer oss i restaurangbranschen: Säger kunden att oxfilén är välstekt fast den är rare, så har kunden rätt. Säger kunden att det är whiskey i en Mojito fast det är rom, så har kunden rätt. Säger kunden att jorden är platt fast den är rund, så har kunden rätt. Men visst, jag kan leva med det. Men det finns vissa saker jag inte kan leva med..
 
1. Vissla inte - Jag är ingen golden retriever, jag är en människa. Vill du beställa något så försök ta ögonkontakt med mig, vifta lite lätt med handen och vänta på att jag bekräftar att jag har sett dig. Du visslar inte, du knäpper inte med fingrarna och du skriker inte efter mig.
 
2. Tafsa inte - Det är inte okej att smälla till mig på arslet och sliskigt kalla mig för "Stumpan". Vill du ha någon att ta på så vänd dig till din fru och om du inte har någon: GET ONE.
 
3. Kom i tid - Bokar du bord till klockan 19.00, så kom 19.00. Har jag meddelat i telefon att vi är fullbokade och att du bör ringa vid försening, då ringer du vid försening. Annars är det inte så konstigt om det sitter ett annat sällskap vid ditt bord när du dyker upp vid 02.30. 
 
4. Ta inte med alkohol - Nej, det här är ingen hemmafest där du dunkar techno från 1997 på högsta volym och dricker ett flak med 5,2% starka Kungen. Det är en restaurang med serveringstillstånd och i det serveringstillståndet står det klart och tydligt att egen alkohol inte får tas med. Tycker du inte att det duger så föreslår jag att du öppnar en egen restaurang i ditt kök.
 
5. Var inte ett rövhål - Det är helt okej att vara förbannad om servitrisen gjort ett misstag och inte vill åtgärda det. Men för Guds skull, det är inte obligatoriskt att bete sig som ett arsel från första början bara för att du är gäst. Är du osäker på om du är en av dessa gäster? Köp ett lexikon och kolla upp ordet "hyfs".
 
6. Skratta - Det här inlägget var överdrivet, bittert och jävligt roligt med en gnutta sanning i. Så skratta åt det.
 
 


Kommentarer
Postat av: sofié leifsdotter

Haha oh dear.. jag möter också en hel del sådant "kunde har alltid rätt" på jobb. Men ännu mer "det är aldrig kundens fel". Jo, faktiskt. Om kund-fan har en digitalbox som gått sönder för att åskan slog ner och kunde är dum i huvudet och inte har dragit ut sladden och sen skäller ut MIG för att jag inte vi inte langat hem en ny box GRATIS när det inte ens har ringt till KUNDTJÄNST OCH BERÄTTAT ATT BOXFANSKAPET ÄR SÖNDER, då.. DÅ är det ta mig fan kunden som har fel och ÄR felet.

2014-10-23 @ 22:15:31
URL: http://sexboozeandpopcorn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: