10 ALBUM

Det är nu fem stycken som har nominerat mig i den här utmaningen - Så det kanske är på tiden att jag tar tummen ur röven och gör den också. Dock så har placeringen ingen betydelse, vilket nonsens det hade varit. Det här var för övrigt jävligt svårt och ack så många andra plattor som borde finnas med här. Here we go!
 
1. GUNS N ROSES - APPETITE FOR DESTRUCTION
 
Egentligen så behövs det ingen större förklaring, det är en ruggigt bra platta men det är någonting mer som får mig att älska Appetite. Det är smutsigt, vidrigt, vackert och fullt av hopp. Det är musikalisk schizofreni och det är äkta. Jag vet inte hur många gånger jag har dansat omkring till "Out Ta Get Me", "My Michelle" och "Rocket Queen" och bara känt mig så satans badass.
 
2. MÖTLEY CRÜE - GIRLS, GIRLS, GIRLS
Mötley är det bandet som ligger mig mest varmt om hjärtat. Men deras bästa material är så pass utspritt över alla plattor så det var svårt att välja en. (Jag hade ju faktiskt kunna välja flera, men det hade blivit en rätt så enformig lista). Jag valde till slut Girls, Girls, Girls av den anledningen att det är där som "You're All I Need" ligger och det är enligt mig Mötleys bästa låt. Stundtals så har jag svårt att lyssna på den för att den lockar fram så mycket känslor inom mig och jag vet att det ibland har gått månader där jag har undvikit att spela den för att jag helt enkelt inte har klarat det. Utöver det så finns låtar som "Dancing On Glass", "Nona", "Wild Side" och den mest självklara som jag inte ens tänker nämna..
 
3. U2 - THE JOSHUA TREE
Mitt första riktiga minne med U2 var när jag och pappa satt i bilen och "With Or Without You" spelades på radion. Pappa älskade den låten och höjde volymen direkt. Jag är uppväxt med U2 och "Where The Streets Have No Name" är fortfarande en av mina favoritlåtar.
 
4. VAN HALEN - 5150
Det är det där ständiga tjafset om man diggar David Lee Roth eller Sammy Hagar. Men jag älskar faktiskt bandets första album med den sistnämnda - Även om den är lite cheesy enligt många. (Alla som känner mig vet ju i och för sig att jag gillar cheesy). I mina ögon är för övrigt Hagar en bättre sångare och "Dreams" får mig emellanåt att fälla en tår eller två.
 
5. AC/DC - BACK IN BLACK
Det är helt enkelt så jävla rock 'n' roll. Finns inte många band som hade kunnat komma tillbaka så här starkt efter att deras sångare tragiskt gått bort och bara kicka så jävla mycket ass. För övrigt också ett band som jag har växt upp med och jag vet inte hur många gånger pappa har höjt volymen till "Hells Bells" och bara skrikit rakt ut. Åh vänta, det var jag..
 
6. DEF LEPPARD - HYSTERIA
Åh, dessa fantastiska Döva Leoparder. När jag är som mest nere så vänder jag mig till låtar som "Animal" och "Armageddon It" bara för att bli på bra humör igen. När jag känner mig fundersam så är det istället "Hysteria" och "Love Bites". Ett album för alla humör.
 
7. NIGHTWISH - ONCE
Minns när jag var en tonåring och satt inne på rummet. Jag kunde låsa dörren och lyssna på albumet i flera timmar. Symfonisk metal är så oslagbart vackert och jag hittade det i Nightwish. Idag lyssnar jag inte så mycket på bandet, men emellanåt så drar jag på "Dark Chest of Wonders", "Nemo" eller "Ghost Love Score". Då känner jag mig som en tonåring igen.
 
8. H.E.A.T - ADDRESS THE NATION
Jag vet att många blir förvånade nu eftersom Address The Nation släpptes så sent som 2012. Men förutom att det är en fantastisk platta så har den påverkat mig på många sätt. Så nej, att Crash är snygg är inte anledningen till att albumet står med på min lista.
 
9. BIJELO DUGME - PLJUNI I ZAPJEVAJ MOJA JUGOSLAVIJO
Ni fattar ingenting nu och det är ju lite kul. Men det här är i alla fall ett gammalt band från forna Jugoslavien - Ytterligare ett band som jag har växt upp med. En av låtarna på denna plattan var min favorit som barn och är det än idag: "Ruzica Si Bila". Jag minns när jag var sju år gammal och vi skulle bila ner till Kroatien, jag tvingade mamma och pappa att sätta denna på repeat hela vägen. Vet ni hur lång tid det tar att bila till Kroatien?
 
10. GUNS N ROSES - USE YOUR ILLUSION II
Jag hade egentligen inte tänkt ha med två album från ett och samma band på den här listan. Men sedan insåg jag att jag fan inte hade klarat det utan Use Your Ilusion II. Axl Rose må vara en idiot men han är även ett geni. "Pretty Tied Up", "Civil War", "You Could Be Mine" och för fan: "Don't Cry". Fantastiskt.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: